ANALIZA SKŁADU CIAŁA ZA POMOCĄ TANITY

Dokładna informacja dotycząca składu ciała jest niezbędnym narzędziem do określenia punktu startowego w rozpoczętej aktywności fizycznej.
Sama waga mówi nam niewiele.
Dwóch mężczyzn ważących 95 kg może wyglądać drastycznie różnie – jeden mieć brzuszek i zadyszkę, a drugi być atletycznie zbudowany. Kobieta ważąca 65 kg może mieć rozmiar 40 i oponkę lub być mega fit i mieścić się w S.
Waga to za mało, by rozmawiać o celach, postępach i efektach pracy treningowej.

Rozpoczynając przygodę z 𝐊𝐈𝐍𝐄𝐓𝐈𝐂 sprawdzimy, z czego składa się Twoje ciało.
Pomoże nam to określić wspólnie Twój cel, rozłożyć go w czasie i zaplanować efekt końcowy. Pomiary będziemy wykonywać średnio co 6 tygodni – wraz ze zmianą planu treningowego. Pozwoli nam to na bieżąco analizować sytuację i oceniać progres. Pamiętaj, waga może stać w miejscu, lub nawet rosnąć, ale dopiero badanie Tanitą ujawni, jak zmienia się skład Twojego ciała.

⭐️𝐀𝐧𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚 𝐬𝐤ł𝐚𝐝𝐮 𝐜𝐢𝐚ł𝐚 – 𝐂𝐎 𝐓𝐎 𝐉𝐄𝐒𝐓?
Analiza składu ciała inaczej bioimpedancja elektryczna (BIA – Bioelectrical Impedance Analysis) to badanie, które polega na przepuszczeniu przez ciało prądu. Jest to oczywiście dawka bezpieczna dla człowieka i wynosi zwykle 0,8 – 1 mA, w związku z tym jest praktycznie nieodczuwalna.
Pacjent staje na urządzeniu TANITA, które zawiera elektrody, a te wysyłają do organizmu słabe impulsy prądu. Analiza ta wykorzystuje impedancję (oporność tkanek organizmu na prąd ) czyli fakt, że poszczególne tkanki organizmu zawierają mniej lub więcej wody i w związku z tym w różnym stopniu przewodzą elektryczność. Prąd znacznie lepiej przewodzą te składniki ciała, które zawierają znaczną ilość wody (mięśnie, kości, woda), natomiast najmniej wody a za to największy opór ma tkanka tłuszczowa, i dlatego można ją doskonale odróżnić w czasie tego badania.

Dzięki analizie składu ciała otrzymuje się opis składu ciała. W zależności od zaawansowania analizatora, może obejmować więcej lub mniej parametrów.

⭐️𝐏𝐎 𝐂𝐎 𝐑𝐎𝐁𝐈𝐎𝐍𝐀 𝐉𝐄𝐒𝐓 𝐀𝐍𝐀𝐋𝐈𝐙𝐀?
– Twój Trener potrzebuje wyników analizy składu Twojego ciała, aby prawidłowo ułożyć Twój plan treningowy i wyznaczyć priorytety działania. Być może niezbędne okażą się badania kliniczne, aby zdiagnozować chorobę (jeśli jest podejrzenie np. cukrzycy, czy chorób tarczycy). Dodatkowo regularne wykonywanie analizy składu ciała pozwoli dokładnie sprawdzić jak Twój organizm reaguje na podjętą aktywność fizyczną i pozwoli kontrolować spadek poziomu tkanki tłuszczowej oraz wzrost masy mięśniowej.
– Twój Dietetyk potrzebuje wyników analizy składu Twojego ciała, aby prawidłowo przygotować jadłospis, zapotrzebowanie kaloryczne i móc skutecznie działać, na podstawie faktów, a nie domysłów, jak Twój organizm reaguje na zalecone żywienie i wykonywane treningi.
– Twój Lekarz – analiza wraz z dietą i odpowiednią aktywnością fizyczną może stanowić bazę dla profilaktyki oraz leczenia chorób cywilizacyjnych takich jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby krążenia czy nowotwory.

⭐️𝐂𝐎 𝐁𝐀𝐃𝐀𝐌𝐘 𝐏𝐎𝐃𝐂𝐙𝐀𝐒 𝐀𝐍𝐀𝐋𝐈𝐙𝐘?
W czasie badania mierzone są:
– ilość tkanki mięśniowej,
– zawartość tkanki tłuszczowej,
– FFM – masa tkanki beztłuszczowej w kg
– tkanki wisceralnej (brzusznej, trzewnej),
– całkowita zawartość wody w organizmie,
– masa kości,
– BMR – dobowe zapotrzebowanie na energię (w kcal lub kJ),
– wiek metaboliczny
– BMI
– stosunek masy tkanki tłuszczowej do beztłuszczowej, umożliwiający ocenę typu sylwetki
– waga ciała

⭐️𝐉𝐀𝐊𝐈𝐄 𝐒𝐀̨ 𝐍𝐎𝐑𝐌𝐘?
• 𝘁𝗸𝗮𝗻𝗸𝗮 𝗺𝗶𝗲̨𝘀́𝗻𝗶𝗼𝘄𝗮
masa mięśniowa stanowi średnio 30 % masy ciała, jednak nie ma jednoznacznie określonych norm dla kobiet i dla mężczyzn, gdyż są one dostosowane przede wszystkim do stopnia aktywności. Właśnie tutaj pojawiają się dodatkowe kilogramy, zaskakujące często osoby, które ćwiczą, by schudnąć. Wynika to z bardzo prostej przyczyny – tkanka mięśniowa jest cięższa niż tłuszcz. Dzięki jej regularnej kontroli wiemy, czy nasze treningi przynoszą efekty.
• 𝘁𝗸𝗮𝗻𝗸𝗮 𝘁ł𝘂𝘀𝘇𝗰𝘇𝗼𝘄𝗮
u kobiet powinna stanowić 15-25 % masy ciała, natomiast u mężczyzn 10-20 % masy ciała (są to szacunkowe wartości, należy je dokładniej określić, biorąc pod uwagę m.in. wiek). Jeśli u kobiet tkanka tłuszczowa stanowi więcej niż 30 %. masy ciała, u mężczyzn – powyżej 25 %, wówczas diagnozuje się nadwagę. To bardzo istotny czynnik. Informacja o poziomie tkanki tłuszczowej wraz z wynikami pomiaru obwodowego poszczególnych partii ciała pozwala dobrać indywidualny trening spalający tkankę tłuszczową na maszynach cardio (rowerek, ergometr, eliptyk, bieżnia), poprzez ogólnokondycyjne treningi obwodowe i aerobowe, z elementami treningów funkcjonalnych oraz na maszynach oporowych.
• 𝗙𝗙𝗠 – 𝗺𝗮𝘀𝗮 𝘁𝗸𝗮𝗻𝗸𝗶 𝗯𝗲𝘇𝘁ł𝘂𝘀𝘇𝗰𝘇𝗼𝘄𝗲𝗷 𝘄 𝗸𝗴
Na tkankę beztłuszczową składają się mięśnie, narządy wewnętrzne, płyny ustrojowe i kości.
Ponieważ masa beztłuszczowa charakteryzuje się stałym poziomem uwodnienia, jej zmiana wiąże się z rozwojem (lub redukcją) układu mięśniowego. Jej odpowiedni poziom warunkuje dobrą przemianę materii. Wraz ze wzrostem masy mięśniowej rośnie zapotrzebowanie na energię, co pomaga w zmniejszeniu tkanki tłuszczowej i masy ciała. Trening dobrany dla Ciebie przez Trenera Kinetic zbuduje bazę mięśni stabilizujących postawę ciała i zwiększających efektywność aktywności fizycznej.

• 𝘁𝗸𝗮𝗻𝗸𝗮 𝘄𝗶𝘀𝗰𝗲𝗿𝗮𝗹𝗻𝗮 (𝗯𝗿𝘇𝘂𝘀𝘇𝗻𝗮, 𝘁𝗿𝘇𝗲𝘄𝗻𝗮)
tkanka tłuszczowa, która gromadzi się w jamie brzusznej i otacza narządy wewnętrzne. Z wiekiem następuje przesunięcie tkanki tłuszczowej w okolice brzucha przy stałej masie ciała. Jej nadmiar zwiększa ryzyko rozwoju takich chorób, jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie, podwyższony poziom choresterolu i inne zaburzenia metaboliczne czy choroby naczyniowo-sercowe. Bezpieczny wynik stopnia otłuszczenia narządów mieści się od 1 do 12, natomiast te pomiędzy 13 a 59 wskazują na nadmiar tłuszczu okołonarządowego i fakt, że należy zmienić styl życia poprzez modyfikację diety i ćwiczenia.

• 𝘇𝗮𝘄𝗮𝗿𝘁𝗼𝘀́𝗰́ 𝘄𝗼𝗱𝘆 𝘄 𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻𝗶𝘇́𝗺𝗶𝗲
ten wskaźnik podpowiada, jaka jest ogólna zawartość wody w organizmie i określa procent wody, który w przypadku zarówno kobiet, jak i mężczyzn, powinien mieścić się w przedziale 45-60%.
Woda w ciele kobiety powinna wynosić około 55%, natomiast w organizmie mężczyzny stanowi ona średnio 60 % masy ciała. Będzie on znacznie niższy u osób z nadwagą lub otyłością.
Woda odgrywa istotną rolę w wielu procesach organizmu i występuje w każdej komórce, tkance oraz każdym narządzie. Utrzymanie prawidłowego jej poziomu zapewnia efektywne funkcjonowanie organizmu.

• 𝗺𝗮𝘀𝗮 𝗸𝗼𝘀𝘁𝗻𝗮
stanowi 12-13,5 % masy ciała dorosłego człowieka.
Badanie może pomóc wykryć zmiany w mineralizacji kości, a tym samym określić ryzyko wystąpienia osteoporozy.

• 𝗸𝗰𝗮𝗹 𝗕𝗠𝗥 – 𝘄𝘀𝗸𝗮𝘇́𝗻𝗶𝗸 𝗽𝗼𝗱𝘀𝘁𝗮𝘄𝗼𝘄𝗲𝗷 𝗽𝗿𝘇𝗲𝗺𝗶𝗮𝗻𝘆 𝗺𝗮𝘁𝗲𝗿𝗶𝗶
określa liczbę kalorii potrzebnych organizmowi do utrzymania podstawowych funkcji życiowych w czasie spoczynku. Około 70% kalorii dostarczanych na co dzień jest zużywanych na podstawową przemianę materii. Wyższy poziom BMR powoduje zwiększenie zapotrzebowania na kalorie. Dając organizmowi mniej kalorii, przyczynimy się do zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej. Niska przemiana materii utrudnia utratę tkanki tłuszczowej i zmniejszenie całkowitej masy ciała. Informacje BMR pozwalają nam dokładniej rozpisać trening (częstotliwość oraz intensywność) i udzielić rad dietetycznych.

• 𝘄𝗶𝗲𝗸 𝗺𝗲𝘁𝗮𝗯𝗼𝗹𝗶𝗰𝘇𝗻𝘆
wskazuje średni wiek związany z typem przemiany materii. Jeśli wiek metaboliczny jest wyższy niż wiek rzeczywisty, wskazane jest zwiększenie tempa przemiany materii poprzez zintensyfikowanie aktywności fizycznej, rozbudowę masy mięśniowej i zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej.

• 𝗕𝗠𝗜 – 𝗶𝗻𝗱𝗲𝗸𝘀 𝗺𝗮𝘀𝘆 𝗰𝗶𝗮ł𝗮
zwiększony współczynnik BMI oznacza zagrożenie chorobami metabolicznymi związanymi z nadwagą i otyłością, np. cukrzycą, nadciśnieniem, chorobami niedokrwiennymi serca, miażdżycą. Zbyt niski poziom koreluje z niedożywieniem, anoreksją, a niekiedy nadczynnością tarczycy.

⭐️𝐉𝐀𝐊 𝐒𝐈𝐄̨ 𝐏𝐑𝐙𝐘𝐆𝐎𝐓𝐎𝐖𝐀𝐂́ 𝐃𝐎 𝐀𝐍𝐀𝐋𝐈𝐙𝐘 𝐒𝐊Ł𝐀𝐃𝐔 𝐂𝐈𝐀Ł𝐀?
• na badanie należy zgłosić się na czczo (w godzinach rannych) lub 2-3 godziny po spożyciu ostatniego posiłku (można pić wodę),
• 24 godziny przed badaniem należy unikać alkoholu,
• 12 godzin przed badaniem należy unikać spożywania kofeiny,
• 12 godzin przed pomiarem unikać dużego wysiłku fizycznego.
• 7 dni przed badaniem nie stosować środków moczopędnych

⭐️𝐏𝐑𝐙𝐄𝐂𝐈𝐖𝐖𝐒𝐊𝐀𝐙𝐀𝐍𝐈𝐀
• u osób z wszczepionymi metalowymi materiałami, takimi jak: rozrusznik, defibrylator, stent i metalowy szew w sercu lub naczyniu krwionośnym,
• u kobiet w ciąży, u kobiet z menstruacją,
• u osób z epilepsją.

_______________________________

Zapraszamy Cię serdecznie do wykonania analizy składu Twojego ciała. To bardzo szybka, bezpieczna, nieinwazyjna i powtarzalna metoda badania składu organizmu.
Wyniki uzyskuje się natychmiast, a ryzyko błędu wynosi 1% – 4%.

𝐏𝐀𝐌𝐈𝐄̨𝐓𝐀𝐉! 𝐊𝐥𝐮𝐛𝐨𝐰𝐢𝐜𝐳𝐞 𝐊𝐈𝐍𝐄𝐓𝐈𝐂 𝐰 𝐫𝐚𝐦𝐚𝐜𝐡 𝐬𝐰𝐨𝐣𝐞𝐠𝐨 𝐚𝐤𝐭𝐲𝐰𝐧𝐞𝐠𝐨 𝐜𝐳ł𝐨𝐧𝐤𝐨𝐬𝐭𝐰𝐚 𝐦𝐚𝐣𝐚̨ 𝐳𝐚𝐩𝐞𝐰𝐧𝐢𝐨𝐧𝐚̨ 𝐫𝐞𝐠𝐮𝐥𝐚𝐫𝐧𝐚̨ 𝐢 𝐁𝐄𝐙𝐏Ł𝐀𝐓𝐍𝐀̨ 𝐚𝐧𝐚𝐥𝐢𝐳𝐞̨ 𝐬𝐤ł𝐚𝐝𝐮 𝐜𝐢𝐚ł𝐚!
Sprawdź swoje ciało juz dziś! 

______________________________
Bibliografia:
• Lewitt A., Mądro E., Krupienicz A., Podstawy teoretyczne i zastosowania analizy impedancji bioelektrycznej (BIA), „Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii” 2007, tom 3, nr 4
• 2. Dżygadło B., Łepecka-Klusek C., Pilewski B., Wykorzystanie analizy impedancji bioelektrycznej w profilaktyce i leczeniu nadwagi i otyłości, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, 2012, 93(2), s. 274-280.
• 3. Stupnicki R., Tomaszewski P., Wskaźnik masy ciała a zawartość tkanki tłuszczowej u dorosłych, „Hygeia Public Health”, 2016, 51(4), s. 335-338.